Werkgeverskoepel VNO-NCW West en de Vervoerregio Amsterdam zijn een petitie gestart voor de snelle doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. De timing is bewust: in de kabinetsformatie wordt de komende weken besloten welke grote infrastructurele projecten doorgang kunnen vinden.

De Metropoolregio Amsterdam (MRA) is goed voor ongeveer een kwart van het Nederlandse bruto binnenlands product. De werkgelegenheid groeit explosief rond Schiphol en Amsterdam-Zuid en juist hier kan een belangrijk deel van de nationale woningbouwopgaven worden gerealiseerd. Dagelijks reizen honderdduizenden mensen door de MRA. Zonder een structurele oplossing voor deze druk loopt het systeem vast en daarmee de economie. Voor het bedrijfsleven is goede toegang tot nationale en internationale markten en klanten onmisbaar. De doortrekking van de Noord-Zuidlijn is daarbij de meest effectieve en toekomstbestendige investering.

‘Waar we ook komen in de regio horen we hetzelfde: bedrijven hebben deze verbinding nodig om te kunnen blijven groeien’, zegt Haico Spijkerboer, voorzitter van VNO-NCW Metropoolregio Amsterdam. ‘De Noord-Zuidlijn is geen luxeproject. Het is een voorwaarde voor het toekomstig verdienvermogen van Nederland.’

Financiering jarenlang onder druk

De verlenging van de Noord-Zuidlijn was in 2022 onderdeel van een rijksbijdrage van € 4,1 miljard aan de Metropoolregio Amsterdam. In 2023 trok het Rijk deze financiering deels terug om een begrotingstekort te dichten. Sindsdien zit het project op slot: landelijke regels rond het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) schrijven voor dat minimaal 75% van de financiering rond moet zijn voordat een project mag starten. Hierdoor is een nationaal project, dat al breed politiek werd gedragen, in onzekerheid beland.

Afgelopen Prinsjesdag herstelde het kabinet een deel van het ontstane tekort en is geld gereserveerd om de resterende financieringskloof te dichten. Ook staat de Noord-Zuidlijn in vrijwel alle verkiezingsprogramma’s van de partijen in de Tweede Kamer. De steun is er dus, maar er is nog geen formeel besluit. Zolang dat uitblijft, schuiven woningbouw en economische ontwikkeling in de regio Amsterdam verder op.

Bedrijfsleven trekt aan de bel

‘De afgelopen jaren hebben we intensief gelobbyd om dit project weer in het spoor te krijgen. Maar Den Haag luistert vooral als het bedrijfsleven zelf spreekt’, zegt Marja Ruigrok, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio en lid van het MRA Bestuur. ‘Daarom lanceren we deze petitie samen met VNO-NCW West.’ De petitie wordt na 100 ondertekeningen aangeboden in Den Haag.

Onderteken de petitie

Bedrijven kunnen de petitie lezen en ondertekenen via: www.noordzuidlijncoalitie.nl