Kunst, cultuur en erfgoed centraal in vervolg campagne ‘Je zit ernaast’

08-07-2021 Nieuws #economie#toerisme

De publiekscampagne ‘Je zit ernaast’, die inwoners van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) vorig jaar zomer uitnodigde om de eigen regio te ontdekken, krijgt deze zomer een vervolg. Dit jaar roept de campagne inwoners op om te genieten van het enorm rijke cultuuraanbod in de regio. De campagne is overal in de MRA te zien, onder meer bij bushaltes, op borden langs doorgaande wegen en online.  

De campagne is vorig jaar geïntroduceerd toen de coronacrisis een grote impact kreeg op onze reisbewegingen. Met de oproep ‘Je zit ernaast’ werden inwoners erop gewezen wat lokale ondernemers, horeca en culturele instellingen te bieden hebben. We hoeven immers de grens helemaal niet over voor het strand, heerlijk eten, prachtige landschappen en culturele rijkdom: we zitten ernaast.

De campagne ‘Je zit ernaast’ is een opdracht van de samenwerkende overheden in de MRA. De MRA heeft veel te bieden: van bos tot vlaktes, van cultuur tot kust en van speeltuinen tot vakantieparken. En alles is dichtbij.

Deuren culturele instellingen weer open

De zomercampagne zou eigenlijk in de herfstvakantie van 2020 al een vervolg krijgen in opdracht van het MRA-programma Kunst, Cultuur en Erfgoed. Net na de start van deze vervolgcampagne moesten de culturele instellingen echter weer sluiten vanwege aangescherpte maatregelen tegen het coronavirus. Nu deze instellingen hun deuren weer kunnen openen, wordt de campagne alsnog hervat.

In de campagne wordt de nadruk gelegd op het culturele aanbod in de MRA, met specifiek aandacht voor cultuur voor kinderen, historisch erfgoed, musea en theaters en podia. De website www.jeziternaast.nl is hierop aangepast.

Samenwerking in de MRA

De MRA werkt in de campagne nauw samen met de betrokken 32 gemeenten en hun marketingorganisaties, met amsterdam&partners, verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne, en met bureau NATWERK voor het creatieve concept. Ook met de gemeente Amsterdam wordt nauw afgestemd, maar met het oog op drukte is de campagne niet gericht op de hoofdstad.