Metrpoolregio Amsterdam huisstijl graphic

Hoge waardering voor openbaar vervoer in MRA

24-03-2020 Nieuws #mobiliteit

Het openbaar vervoer in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) wordt goed gewaardeerd door de reizigers die ervan gebruikmaken.  In de verschillende deelregio’s van de MRA geven zij rapportcijfers die minstens gelijk zijn aan het landelijk gemiddelde. Landelijk steeg de waardering van een 7,7 in 2018 naar een 7,8 in 2019. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2019.

Het oordeel van de reizigers over het regionale openbaar vervoer (bus, tram, metro, regionale trein en OV over het water) is nu voor het negentiende jaar gemeten. De waardering stijgt op dit onderdeel voor het achtste jaar op rij, naar een 7,9. In het regionale openbaar vervoer worden vooral hoge waarderingen gegeven voor het gemak waarmee kan worden ingestapt, de kans op een zitplaats en het gebruiksgemak van de OV-chipkaart. Lage cijfers zijn er voor de prijs van het OV en voor informatie bij vertragingen.

Landelijke top drie streekvervoer

In de deelregio’s die onderdeel zijn van de Vervoerregio Amsterdam (naast Amsterdam zijn dat Zaanstreek-Waterland en Amstelland-Meerlanden) variëren de rapportcijfers van een 7,9 tot een 8,1. De concessie Waterland (8,1) en de concessie Amstelland-Meerlanden (8,0) kwamen met hun hoge score zelfs terecht in de landelijke top drie van het streekvervoer. Onderdelen die reizigers een hoge waardering geven, zijn onder meer klantvriendelijkheid, netheid van het voertuig en reissnelheid.

Nieuwe verbindingen

In Amsterdam en in de Zaanstreek was de waardering voor de kwaliteit van het openbaar vervoer in 2019 een 7,9. Hierin is ook de positieve score voor de Noord-Zuidlijn verwerkt. Nieuwe verbindingen en de extra capaciteit op het metronet zorgden voor meer ruimte en zitplaatskans in sommige tram- en buslijnen. Ook in de Gooi en Vechtstreek (8,0) en in Haarlem-IJmond (7,9) waren de beoordelingen hoger dan het landelijk gemiddelde.

Pluim voor OV-medewerkers

‘Deze mooie cijfers zijn vooral de verdienste van de buschauffeurs en al het andere OV-personeel’, reageert de Noord-Hollandse gedeputeerde Jeroen Olthof. ‘Normaal hebben ze al heel verantwoordelijk werk, maar juist in deze lastige tijden verdienen ze een extra pluim. Deze mensen helpen Noord-Holland onder moeilijke omstandigheden draaiende te houden.’

Trots op prestaties

Het stadsvervoer in Lelystad en Almere scoort een 7,8, gelijk aan het landelijk gemiddelde. ’Ik ben blij met de uitkomsten van dit onderzoek’, zegt dan ook Jan de Reus, gedeputeerde openbaar vervoer van de provincie Flevoland. ‘Dit zijn prestaties om trots op te zijn.’

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het openbaar vervoer. Het is nu voor de negentiende keer gehouden. In totaal hebben het afgelopen jaar 107.631 ov-reizigers tijdens 7.240 ritten een vragenlijst ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng, in opdracht van CROW-KpVV. Op de website van kenniscentrum CROW vindt u alle onderzoeksresultaten, waaronder factsheets per vervoerbedrijf en per OV-autoriteit.