Nieuwe campusorganisatie in Hilversum: Media Campus NL

06-02-2024 Nieuws #economie

Het Media Park in Hilversum is een belangrijk onderdeel van de economie in de Metropoolregio Amsterdam. Het Media Park transformeert van een verzameling kantoorgebouwen naar een levendige Mediacampus, waar de harmonie tussen werken, innoveren, studeren en een aangename ambiance centraal staat. Vivian Opsteegh is per 1 februari aangesteld als directeur van de campusorganisatie. Haar benoeming markeert de start van de nieuwe organisatie, die voorlopig onder de naam Media Campus NL gaat opereren.

Opsteegh is al ruim twintig jaar actief met het vormgeven, uitvoeren en leiden van strategieën, merken en teams in de (digitale) media en creatieve industrie. Zo was zij onder meer Head of Digital Media bij Viacom en meest recentelijk General Manager Films & Content bij Media.Monks, waar zij innovatie in contentproductie aanstuurde met thema’s als virtual production, AI en metaverse. Ze kijkt uit naar haar nieuwe baan. ‘“’Innovatie en human capital vormen de rode draad van mijn professionele leven. Met deze ingrediënten het Media Park doorontwikkelen tot een campus waar mensen met veel plezier werken, leren en samenkomen en waar nieuwe ideeën, bedrijven en de toekomst van media ontstaan, vind ik een geweldige opdracht. Media Perspectives heeft hier de afgelopen jaren het fundament voor ontwikkeld. Ik kijk er ontzettend naar uit om dit samen met de campusorganisatie verder vorm te geven.’

Het aantreden van Vivian Opsteegh betekent ook het afscheid van Media Perspectives. Die organisatie zal opgaan in de nieuwe campusorganisatie. Ton van Mil, jarenlang directeur van Media Perspectives, treedt terug. Hij kijkt terug op een hele vruchtbare periode op het Media Park en in de mediasector. Van Mil: “Met verwondering als bron van inspiratie heb ik mogen werken aan samenwerking in de mediasector. Vaak met mooie resultaten, zoals de Innovatieagenda, de start van de Nederlandse Datakluis en de deelname aan het CIIIC-programma. Het was een voorrecht te werken met CEO’s en mediaprofessionals, maar vooral met het team van Media Perspectives.”

Media Campus NL gaat van start met de steun van twaalf partijen. Dat zijn NPO, RTL, NEP, EMG, Ster, Beeld en Geluid, Vodafone Ziggo, Metaverse Werkplaats, Media Park Management, MBO College Hilversum, Hogeschool Utrecht en gemeente Hilversum. Zij hebben zich vrijwel allemaal voor meerdere jaren aan de campusorganisatie verbonden. De campusorganisatie heeft vier pijlers: onderzoek en innovatie, human capital, samenwerking en synergie en de positionering van het Media Park als (inter)nationaal knooppunt van de mediasector.