Metrpoolregio Amsterdam huisstijl graphic

Ruim € 400 miljoen van het Rijk voor versnelde bouw 32.000 woningen in MRA

11-11-2025 Nieuws #bouwen en wonen#mobiliteit#ruimte

De komende tien jaar kunnen circa 32.000 woningen versneld worden gebouwd in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Het kabinet trekt ruim € 400 miljoen uit om knelpunten in de regio op te lossen rond de bereikbaarheid van woningbouwlocaties. De samenwerkende overheden in de MRA zijn blij met deze bijdrage. ‘De bijdrage vanuit het Rijk is heel goed nieuws’, zegt gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie Noord-Holland. ‘De regio kan nu versneld meer meters maken met de broodnodige woningen én ervoor zorgen dat ze straks bereikbaar zijn.’

De bijdrage van ruim € 400 miljoen van het Rijk komt uit een bedrag van € 2,5 miljard dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) beschikbaar heeft gesteld voor infrastructurele maatregelen die de bouw van nieuwe woningen versnellen. De verdeling van de bijdragen over het land is op maandag 10 november 2025 bekendgemaakt in een brief van de betrokken bewindspersonen aan de Tweede Kamer.

Gezamenlijk aanbod MRA, Noord-Holland Noord en Flevoland-Oost

De MRA diende hiervoor samen met de regio’s Noord-Holland Noord en ZUND (Flevoland-Oost) een propositie in. De drie regio’s staan klaar om binnen tien jaar 65.000 nieuwe woningen te realiseren die nu nog te maken hebben met knelpunten rond bereikbaarheid.

Noord-Holland Noord kan rekenen op een rijksbijdrage van meer dan € 290 miljoen. Ook de gemeenten Lelystad, Dronten, Noordoostpolder en Urk hebben subsidie toegekend gekregen. In totaal investeert de Rijksoverheid hier ongeveer € 52 miljoen om de realisatie van 7.300 extra woningen voor 2034 mogelijk te maken. ‘Met deze bijdrage kunnen we in Flevoland belangrijke stappen zetten voor Lelystad en de gemeenten Dronten, Urk en Noordoostpolder’, zegt gedeputeerde Ellentrees Müller van Flevoland. ‘Het is een mooie erkenning van onze inzet, maar de opgave is groot. Voor echte versnelling van de woningbouw moeten we samen blijven zoeken naar extra middelen en slimme oplossingen.’

Aanvragen afgewezen

Niet alle plannen die zijn ingediend, krijgen een rijksbijdrage. Zo zijn plannen in Aalsmeer, Hilversum, Almere en Purmerend afgewezen.

‘De woningnood is groot, daarom moet er snel flink worden geïnvesteerd’, zegt wethouder Pascal Verkroost van Purmerend. ‘In Purmerend hadden we gerekend op ondersteuning vanuit het Rijk om versnelling in de Oostflank mogelijk te maken. Als doorbraaklocatie van het Rijk, met maximaal 5.800 woningen, leveren wij niet alleen een grote bijdrage voor Purmerend, maar ook voor de regio. Deze groei vraagt om forse investeringen in infrastructuur, dat kunnen wij niet zonder het Rijk. Nu we deze subsidie missen, is dat een flinke tegenvaller. We blijven met het Rijk in gesprek en verkennen welke mogelijkheden er zijn om als doorbraaklocatie stappen te zetten voor de broodnodige woningen.’

Naast het goede nieuws zijn er ook uitdagingen, zegt gedeputeerde Olthof. ‘De verkeersmodellen liegen er namelijk niet om. Zonder actie komen we vast te staan. Het geld dat nu is toegekend, is al een heel belangrijke stap om dat te voorkomen. Maar de woningbouwambities beperken zich niet tot de projecten die nu mogelijk worden gemaakt. De koek zal dus ergens groter moeten.’

Van de plannen die nu niet zijn gehonoreerd, wordt een deel meegegeven aan de formatie van een nieuw kabinet, laat het ministerie van I en W weten.

Gehonoreerde aanvragen

Veel andere aanvragen vanuit de MRA zijn wel gehonoreerd. Het gaat onder meer om investeringen in Amsterdam-Noord, Haarlemmermeer en Lelystad.

Amsterdam-Noord
Het Rijk maakt ruim € 230 miljoen vrij voor de aanpak van het mobiliteitssysteem in Zaanstad en Amsterdam-Noord, dat tegen zijn grenzen aanloopt. Om de woon-en werkgebieden goed te blijven ontsluiten en de regionale bereikbaarheid te verbeteren, is in dit gebied een schaalspong van het OV nodig. De HOV ZaanIJ kan straks tot 22.000 reizigers vervoeren, vijf keer zoveel als nu.

Haarlemmermeer
Voor de HOV Haarlemmermeer Zuidwest, inclusief de verbinding Weg om de Zuid – Van Heuven Goedhartlaan, is een bijdrage beschikbaar gesteld van € 56 miljoen. De HOV-verbinding loopt van station Hoofddorp via Nieuw-Vennep West naar Lisserbroek richting de Bollenstreek. Zo profiteren de (toekomstige bewoners) van Nieuw-Vennep West, Lisserbroek en Hoofddorp en de 100.000 inwoners van Zuid-Holland van de HOV en zijn zij verbonden met werkgebieden in de regio Hoofddorp en Schiphol.

Lelystad
Op het gebied van infrastructuur wordt ingezet op een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Zuiderhage en station Lelystad Centrum. Dit is een no regret- maatregel, die aansluit op de ambitie om op termijn een NS-station in het gebied te realiseren. Zo blijven het gebied en de regio nu en in de toekomst goed bereikbaar. Twee rotondes op de Larserdreef worden vervangen door verkeerslichten. Dit is nodig voor de ontsluiting van de eerste fase van Zuiderhage, de doorstroming van het verkeer naar de A6 en het geven van prioriteit aan het openbaar vervoer naar het centrum. Hiervoor is een bijdrage beschikbaar gesteld van ruim € 26 miljoen.

Ruim 270.000 woningen in heel Nederland stap dichterbij

In totaal komt de bouw van 273.000 woningen in heel Nederland een grote stap dichterbij dankzij de rijksbijdrage aan gemeentelijke projecten. Het geld is bedoeld voor de aanleg van wegen, fietspaden, tunnels en tramlijnen die nieuwe woningen bereikbaar maken. Naast het bedrag van € 2,5 miljard dat hiervoor beschikbaar is, trekt het kabinet € 877 miljoen uit voor noodzakelijke gebiedsgerichte maatregelen voor woningbouwprojecten, zoals bodemsanering, water- en bodemmaatregelen of oplossingen voor netcongestie.

Van de € 2,5 miljard wordt € 1,3 miljard ingezet voor Woningbouw op Korte Termijn (WoKT). Dit zijn woningbouwprojecten waarvoor de schop vóór 2030 in de grond gaat. Verder krijgen zeventien reeds bestaande grootschalige woningbouwgebieden een impuls van € 1,2 miljard. Hier gaat het concreet om 44 infrastructurele maatregelen die deze gebieden bereikbaar en toegankelijk houden.